Dúbravčania sa konečne dočkali električky
(Bratislavské noviny, 3. 12. 2014, 15:07)
Po viacerých sľuboch a odkladoch konečne do Dúbravky opäť jazdia električky. Modernizácia trate síce umožní rýchlejšiu jazdu na úseku Pri kríži - Hanulova, výraznejšieho zlepšenia komfortu sa však cestujúci nedočkali. Nadšenci mestskej hromadnej dopravy majú k novej trati hneď niekoľko výhrad.
Jednou z nich je, že sľubovaná preferencia električkovej dopravy na trati do Dúbravky sa nekoná. Na križovatkách s ulicami Alexyho a Drobného boli vymenené semafory za novšie, preferencia však zavedená nebola.
Šírka nástupíšť bola nepochopiteľne prispôsobená pre vozidlá široké 265 cm, pričom v Bratislave jazdia električky široké 250 cm a nové električky budú mať šírku len 248 cm. Hrana nástupíšť preto musela byť dodatočne rozšírená kovovým profilom, aby medzi električkou a nástupišťom nebola priveľká medzera.
Ďalšou výhradou je, že doterajšie priestranné prístrešky boli vymenené za nové, ktoré sú výrazne menšie. Kritika smeruje aj na frekventovanú zastávku OD Saratov, ktorá zostala bariérová a vozičkári či rodičia s kočíkmi musia chodiť po schodoch.
Zostáva veriť, že modernizácie ďalších tratí budú okrem technického riešenia zohľadňovať aj záujmy cestujúcich.
(pol)
Električková doprava do Dúbravky bude obnovená 10. novembra 2014
Práce na rekonštrukcii trate podľa primátora pokračujú podľa harmonogramu
Obnovenie električkovej dopravy do Dúbravky je naplánované na 10. novembra 2014, uviedol to primátor hlavného mesta M. Ftáčnik po dnešnom kontrolnom dni na stavbe. Podľa slov primátora rekonštrukčné práce pokračujú podľa harmonogramu a dodávateľ v posledných dňoch zintenzívnil práce. Prečo však práce nenapredovali rovnako intenzívne aj počas prázdninových mesiacov nie je jasné.
Zemné práce v okolí električkovej trate budú pokračovať aj po spustení skúšobnej premávky električiek. Tieto práce by mali byť ukončené do konca novembra 2014. Mesto momentálne ešte rieši otázku prekrytia podchodov na zastávke OD Saratov, kde nie je zatiaľ známe, či bude ponechaná zrekonštruovaná stará konštrukcia, alebo bude zbúraná.
Podľa zhotoviteľa stavby by koľajová trať mala byť položená do 30. októbra v celom úseku, v prípade potreby sa bude pracovať aj v nočných hodinách, kedy by sa mali vykonávať vybrané nehlučné práce. Práce na električkovej trati vykonávajú prevažne firmy Vodohospodárske stavby, Kanvod a Viamont DSP. Trakčné vedenie rekonštruuje firma ELZA a svetelnú signalizáciu modernizuje firma NOPE.
Ako sa vyjadril primátor mesta, nová trať prinesie cestujúcim väčší komfort ako doteraz, pričom zdôraznil tri hlavné modernizačné prvky:
- výška hrany nástupišťa zastávok bude vo výške 25 cm (nástupná hrana súčasných električiek je 30 cm), čo uľahčí nástup do električiek,
- preferencia električiek na dvoch križovatkách, ktorá by mala zabezpečiť plynulý prejazd električiek cez križovatky,
- zastávkové informačné tabule s odchodmi električiek v reálnom čase.
Náklady na rekonštrukciu trate sú vo výške 8,2 mil. €, pričom 85 % financuje EÚ, 10 % štát a 5 % hlavné mesto.
Magistrátu sme položili otázky ohľadne potreby nových trakčných stožiarov pozdĺž trate, ale aj na ich nevhodné umiestňovanie na nástupištiach. Rovnako nás zaujímalo, prečo sa nepodarilo vyriešiť bezpečný prestup medzi električkami a autobusmi náhradnej dopravy na zastávke Borská. Hovorca mesta zatiaľ na naše otázky nereagoval.
15. 10. 2014 -mhd-
Električky v bratislavskej Dúbravke pôjdu skúšobne od 10. novembra
Správy.Pravda.sk | SITA | 15.10.2014 13:51
Po zmodernizovanej električkovej trati v bratislavskej Dúbravke začnú od 10. novembra opäť premávať električky. Krátko pred voľbami totiž mesto naplánovalo spustenie skúšobnej prevádzky vynovenej trate.
Pokračovať však ešte budú povrchové práce mimo trate, a to do konca novembra. Rozostavanú trať si v stredu prišiel pozrieť primátor Milan Ftáčnik spolu so zástupcami spoločnosti Metrostav, ktorá trať modernizuje.
Trať v úseku Hanulova – Pri kríži v Dúbravke je už od polovice júla rozkopaná a namiesto električiek obyvateľov vozia do mesta náhradné autobusy. Robotníci v súčasnosti na trati pracujú aj cez víkendy a sviatky a zrejme s niektorými nehlučnými prácami budú pokračovať aj v noci. Do konca októbra totiž musia zmontovať všetky koľajnice, aby spustenie skúšobnej prevádzky v novembri stihli, priblížil obchodný riaditeľ spoločnosti Metrostav Milan Veselský. Po spustení skúšobnej prevádzky bude spoločnosť ešte dokončovať práce pri električkovej trati.
Na zastávkach pribudnú informačné tabule
Vynovená trať síce cestujúcim z Dúbravky prinesie niekoľko noviniek, ešte však nie je jasné, ako budú vyriešené električkové zastávky. Radnica zatiaľ zisťuje, či bude lepšie pôvodné zastávky, nachádzajúce sa pri podchodoch, vymeniť alebo len zrekonštruovať. Jasné však už dnes je, že na zastávkach pri električkovej trati pribudnú informačné tabule s odchodmi električiek. Nové budú aj nástupné hrany zastávok, ktoré budú vo výške 25 centimetrov, teda vyššie ako v iných častiach mesta. Uľahčia tak nástup cestujúcim, hrana električky je totiž približne v 30-centimetrovej výške. Na novej električkovej trati budú aj zosúladené semafory tak, aby bola preferovaná práve električková doprava.
Projekt je náhradou za Filiálku
Približne 1,7 kilometra dlhý úsek trate, ktorý bol už v zlom technickom stave a električky tu jazdili zníženou rýchlosťou, modernizuje spoločnosť Metrostav, ktorú mesto vybralo vo verejnej súťaži. S prácami na trati začali v polovici júla tohto roka pri obratisku električiek Pri Kríži, odvtedy z Dúbravky nepremávajú električky a nahradili ich autobusy. Celá modernizácia trate v úseku Hanulova – Pri Kríži bude stáť približne 8,2 milióna eur. Hradená bude z eurofondov, ide totiž o jeden z náhradných projektov namiesto zrušeného projektu Filiálka.
Električky do Dúbravky už nejazdia
(Bratislavské noviny, 15. 7. 2014, 18:11)
Rekonštrukcia električkovej trate sa začala zvesením trolejového vedenia
Foto: Martina Chudá. Reprodukcia so súhlasom Bratislavských novín
Od pondelka 14. júla 2014 nejazdia električky MHD do Dúbravky. Dôvodom je rekonštrukcia električkovej trate v Dúbravke v úseku Hanulova - Pri kríži. Linky č. 4 a 5 jazdia len po zastávku Karlova Ves, náhradnú autobusovú dopravu zabezpečuje linka X5 v úseku Karlova Ves, Borská - Dúbravka, Pri kríži.
Premávka na linke X5 je počas prázdnin v pracovných dňoch v intervale 6 minút, po 19.00 h a počas voľných dní v intervale 7-8 minút. Autobusy zastavujú len na zastávkach označených tabuľkou X5, na úrovni električkovej zastávky Karlova Ves nezastavujú. Prestup medzi električkami a autobusmi X5 je na zastávke Borská. Dopravný podnik Bratislava, a.s., sľubuje vzájomné vyčkanie autobusov a električiek na prestup cestujúcich v smere do Dúbravky aj v smere do mesta.
Pre spojenie s Dúbravkou je možné využiť aj autobusové linky 83 a 84, ktoré počas prázdnin v pracovných dňoch premávajú bez obmedzenia ako počas školského roka. Výluka električiek v Dúbravke je predbežne plánovaná do konca novembra tohto roka.
Nie je vylúčené, že DPB využije podbíjacie zariadenie aj na podbitie úseku Karlova Ves - Hanulova. Tento úsek bol síce rekonštruovaný pred niekoľkými rokmi, jeho technický stav je však v súčasnosti považovaný za havarijný a električky tu jazdia obmedzenou rýchlosťou 30 km/h. Pokiaľ dôjde k podbitiu trate aj na tomto úseku, od Karlovej Vsi na konečnú zastávku Pri kríži budú môcť električky opäť jazdiť rýchlosťou 50 km/h.
Pôvodne sa mala rekonštrukcia trate začať v apríli s tým, že práce potrvajú päť mesiacov. Keďže sa začína až v polovici júla, magistrát sa bude snažiť, aby električky do Dúbravky opäť jazdili do komunálnych volieb, teda do 15. novembra 2014. Znamená to, že čas výstavby sa má skrátiť o mesiac. Náklady na opravu budú 8,272 milióna eur, pričom 85% má hradiť EÚ z kohézneho fondu, 10% zaplatí štát a 5% mesto Bratislava. Dodávateľom rekonštrukčných prác je konzorcium Metrostav, a.s., a Hans Wendel, s.r.o. & Co., k.s.
(ado)
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.
Rekonštrukcia električkovej trate sa má začať v polovici júla
Dlhoočakávaná rekonštrukcia električkovej trate v Dúbravke sa začne pravdepodobnemedzi 10. a 15. júlom. „V súčasnej dobe DPB čaká na oznámenie z Magistrátu hlavného mesta o začiatku a ukončení realizácie,“ informovala Adriana Volfová, hovorkyňa DPB. Pôjde o modifikovaný projekt rekonštrukcie oficiálne označovaný ako modernizácia električkovej trate.
Počas výluky budú linky 4 a 5 skrátené po Karlovu Ves a všetky električkové linky budú premávať v pracovných dňoch podľa prázdninových cestovných poriadkov. Náhradnú dopravu vykoná autobusová linka X5 s trasou Borská – Pri kríži a intervalom 6 minút. Spojenie Dúbravky s centrom zabezpečia aj autobusové linky 83 a 84, ktoré nebudú počas prázdnin obmedzené – počas pracovných dní budú jazdiť spoločne v intervale 4 – 8 minút.
Aktualizované 25.6.2014: Podľa informácií hlavného mesta by rekonštrukcia mala byť ukončená do konca novembra tohto roka. Zhotoviteľom rekonštrukcie trate bude spoločnosť Metrostav a.s. spolu s firmou Hans Wendel s.r.o, Praha. Zmluvu so zhotoviteľom mesto podpísalo 25. júna 2014. Podzhotoviteľmi budú aj spoločnosti ELZA Bratislava a NOPE Bratislava. Celková dohodnutá cena zákazky je 8 272 850,70 € s DPH.
Možno opravia aj Krčace
Hoci najväčším problémom električiek v Dúbravke je havarijný stav trate v úseku Hanulova – Pri kríži, ktorý sa bude rekonštruovať, v zlom stave je aj rekonštruovaný úsek od Karlovej Vsi po Hanulovu. Ten sa opravoval v minulom desaťročí, dnes po jeho časti jazdia električky obmedzenou rýcholosťou 30 km/h a stav sa zhoršuje aj na jeho ďalších častiach. Zaujímalo nás preto, či dopravný podnik využije niekoľkomesačnú výluku aj na opravu tohto úseku.
„Nakoľko súčasťou rekonštrukcie trate v úseku Hanulova – Pri kríži, bude aj podbitie tohto úseku, uvažujeme s využitím stroja (podbíjačky) aj na podbitie spomínaného úseku,“ uviedla Volfová. Na priamu otázku, či po dokončení rekonštrukcie trate budú v celom úseku od obratiska Karlova Ves po konečnú Pri kríži jazdiť električky rýchlosťou 50 km/h, odpovedala hovorkyňa vyhýbavo: „Ak sa urobí podbitie, opäť bude v úseku rýchlosť 50km/h.“
16.6.2014, doplnené informácie o zhotoviteľovi a trvaní rekonštrukcie - 25.6.2014
-mhd-